DiegoJah

1.Berätta lite om dig själv.
Hej!
Mitt namn är Diego. Jag är född i Sverige med en Chilensk mor. Född och uppvuxen i Stockholms förorterna Viksjö och Jakobsberg. När jag inte jobbar med musik så är jag köksmästare på en liten Östermalms krog.

2.Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Vardagar jobbar jag. Efter jobbet jobbar jag med musiken vilket innebär skriva och spela in nya låtar, lyssna nya rytmer, spela in dubplates, svara på mail mm.

3.Vad är din bästa och sämsta egenskap?
Svårt att säga.. Jag är snäll och glad. Det tycker jag är bra egenskaper.
Jag sätter ganska höga krav på mig själv och ibland kan det vara en dålig egenskap när jag förväntar mig samma krav/nivå av andra. Då kan det bli fel ibland.

4.Berätta tre saker om dig som vi inte visste!
Oj... Svårt.
1. Jag är fett bra på att imitera dialekter.
2. Jag var cykeltjuv en gång i tiden.
3. Jag samlar skivor

5.Hur kommer det sig att du börja med musiken, och varför vart det just den typen av musik?
Jag har alltid varit musikälskare. Sen jag var liten. När jag var riktigt liten ville jag bli operasångare. När jag var 10 år spelade jag fiol men slutade ganska snabbt.
I högstadiet spelade jag gitarr och bas i olika konstellationer.
När jag var 14 fick jag min brorsas reggaevinyler och sen dess har jag lyssnat på reggae kan man säga.
Runt 2004 spelade jag in min första låt. Mina polare höll på med hiphop.  Jag tyckte att dom skulle göra reggae istället så vi gjorde en låt ihop. Det var min första.
Efter den låten fortsatte vi att spela in. På den tiden var det inga egna produktioner
utan vi spelade in på kända riddims. Jag och mina polare körde ihop och vi kallade oss för Baylake Productions.



6.När började din karriär att starta?
Runt 2007 efter att Baylake Productions hade runnit ut i sanden så började vi att hyra en studio tillsammans med Ras Cricket som jag precis hade blivit polare med genom jobbet och med Earl Riddims som är en polare och producent från Viksjö.
Studion och det lilla kollektivet vi bildade blev Rebel Youth.
Då spelade jag in min första sololåt som heter "Feelings". Under tiden hade Cricket börjat få spelningar och jag hängde med honom på dom samtidigt som jag spelade in fler låtar.
Då började även jag få en massa spelningar som jag tog med Cricket på.
Sen dess har jag alltid haft spelningar. Nu dock mer utomlands än i Sverige.

7. Är det någon låt som du gjort som betyder extra mycket för dig, i såna fall varför just den?

Victim. Jag skrev den efter att jag upplevt olika grejjer och den kom direkt från hjärtat.
Det var 2007. Det var även den som gjorde mig till ett namn på reggaescenen i Sverige.
Det var min första låt som jag spelade in dubplate på.
Den gav mig lyssnare utomlands. etc.. Den har betytt mycket även fast jag har låtar som är mycket bättre än den och som jag spelat in massor med dubs på men den kommer alltid att vara speciell för mig.

8.Hur kom du fram till artistnamnet DiegoJah?
När vi körde Baylake Productions så kallade jag mig för Jah Diego men eftersom jag inte är rasta så tog jag bort det stora J:et och  vände på det när jag hörde en artist som kallade sig för Abijah. Jag tyckte det lät ballt så jag körde på det. Sen att min morsa alltid skrek;
Diego yaaaa! (kom igen nu Diego! på spanska) när jag var liten gör det bara det roligt.

Riddim Tuffa & Diegojah at Dancehall at the Caves,Edinburgh
http://www.youtube.com/watch?v=yfKoPYQFTVw

Ett stort tack till dig Diego för att du ställde upp på intervjuen =)
Bless!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0