Guvernor Andy

1.Berätta lite om dig själv!

Tjena allihopa det här är Guvernor Andy.
Jag heter Anders Siösteen & jag är ifrån Västerås från början.
Jag har sysslat med reggae sedan 1979 i diverse olika former, spelat i band och spelat in 5st egna album på svenska.
Jag har gästat med alla möjliga reggae artister och en del svenska hiphop artister som Petter och  Eye N´ I.
Jag har även drivit klubbar under många år i Stockholm.

2.Hur såg din barndom ut?
Jag växte upp i en typisk svensk medelklass omständighet. Inte mycket pengar, inte lite pengar utan ett typsikt svenskt 70-tals hem växte jag upp i Västerås.
Jag började lyssna på blues och 50-tals rock när jag var liten, jag var kanske 7-8år.
Så det var då mitt musikintresse verkligen tog fart. Innan dess är jag uppväxt med Beatles och Rolling Stones och det är dom första musik minnena som jag har på grund av att det spelades hemma.
Sen så i och med att jag lyssnade på bluesen så när jag hörde reggae första gången, det kan ha varit kring 1973-74 som bara wow det är ungifär som blues bara att det är ett annat beat i det.
Och sen när jag såg filmen "The Harder They Come", jag tror att dom visade den på svensk tv år 1976 och det var då jag vart helt såld på reggae och då hade jag ingen aning om vad Jamaica var egentligen.
Men det var någonting i den filmen (budskapet) som tog tag i mig och verkligen.
därifrån börjar det.

3.Hur började du med musiken?
Det började med att farsan frågade om jag ville ha en moppe eller gitarr, så det blev gitarren.
Jag är uppväxt i ett hem där det alltid var musik och det var svensk vis tradition. Det var  Cornelis Vreeswijk och Evert Taube och allt sånt där och det spelades mycket på stora familje och släktfester så det var alltid dragspel och gitarrer etc.
Så jag är van med det där sen jag var liten.
Sen då kanske runt 1977-78 då började jag skriva mina första låtar. Men då kom punkvågen och då var det punk som gällde.
Så dom första låtarna jag skrev var punk låtar.
I och med att punkvågen kom så blev den inkompererad med reggae musiken eftersom att det fanns någonting i England som hette "Rock Against Racism". Där det var en stor engelsk rörelse där punkarna, New Vave vågen och reggae artisterna i england gick tillsammans i en manifestation mot rasism. Och då startade dom en organisation som heter Rock Against Racism som oxå då kom över hit till sverige "Rock Mot Rasism".
I och med att det hände så börja även då när dom hade såna här punk och alternativ musiks arrangemang så började dom att ta över engelska reggae artister hit som Black slate och Misty roots och Dennis Movell mintors vs Jones mfl.
Så på den vägen var det väl då att vi började att arrangera även reggae konserer här i sverige, reggae klubbar och sound system kvällar.

4.Vilken artist inspirerade dig till att börja med reggae?
Självfallet Bob Marley, men det var några andra oxå. Steel Puls var en utav dom banden från england.
Steel Puls, Bob Marley Culture från Jamaica och U-Roy som var rätt toastad, så det var därifrån som jag verkligen började intressera mig för formen utav det jag håller på med.
Det var väl det första som var den största inspirationen.

5.Hur såg ditt liv ut innan musikkarriären?
Jag minns inte "skrattar"
Jag var som alla andra. Jag gick i grundskolan och i gymnasiet.
Men musiken var alltid där, så att jag kan inte säga att det var någonting innan musiken för att den har alltid funnits där på ett eller annat sätt.



6.Vad är ditt bästa minne sen karriären starta?
Oj, oj ,oj vilken svår fråga!
Sen karriären starta, det kan jag inte säga. Det är för många, så det kan man ju skriva en bok om.
Men ett av reggae minnena jag har var självfallet Bob Marley på Gröna Lund år 1980.
Den var riktigt fet om man säger konsert upplevelse från tidigt.
Som sagt var, det är så många så att det är omöjligt att svara på.

7. Berätta 3 saker om dig.
1. Jag tycker att jag är bra på att laga mat.
2.Jag älskar att läsa mycket historia.
3. Jag gillar att åka vattenskidor.

8. Vad äter du helst för mat?
Karibiskt & Asiatiskt

9.Vad är det pinsammaste du har gjort?
Det var väl nått traumatiskt barndomsminne när man skulle leka sanning eller konka.
Och tjejen som jag var tokigt kär i som var i det här sällskapet skulle utföra någonting på mig, och det var att hon skulle sparka mig i häcken och jag som trodde att jag skulle få en kyss av henne.
Men hon skulle sparka mig i häcken och missade och sparkade mig rätt mellan benen.
Så jag segna ihop där nere och det var ganska pinsamt i den åldern.

10.Hur kom du fram till artistnamnet Guvernor Andy?
Det var faktiskt inte jag som döpte mig själv, utan jag var med och startade sound system som heter Trinity Sound System.
Första festen vi skulle ha ute vid bolidesvägen vid globen var i Oktober 1993.
Och när vi skulle göra flyern till det här (åren innan hade jag kallat mig själv för Pappa Andy) och skriva vad alla skulle heta som var med på det här, så var den en utav killarna i Trinity Heavy "Heavy Man" som sa: No You´re not pappa Andy, you are the Governor.
Så vi alla skrattade och så blev det Governor Andy.
Så skrev vi det på flyern och därifrån är det.
Så det är ingenting jag tagit själv.

Ett stort TACK till Governoren som tog sig tid till denna intervju.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0