Ras Cricket

1.Berätta lite om dig själv.
Jag är en snart trettioårig kille från söderort i Stockholm. Jag bor tillsammans med min tjej och vår dotter.
Jag har hållit på med musiken rätt länge, jag började rappa tillsammans med en polare från högstadiet för runt 15 år sedan.
Vi höll igång några år och hade två spelningar om jag minns rätt.

2.Vad gör du när du inte håller på med din musik?
Tyvärr så är musiken det jag pysslar med minst under dagarna.
Jag arbetar med ett vanligt jobb ca 10 timmar om dagen måndag till fredag, när jag är ledig spenderar jag så mycket tid jag kan med min familj.
Ibland är jag iväg och spelar under helgen så det har varit svårt att hitta tid till att spela in nytt material.

3.Vad är din bästa och sämsta egenskap?
Svår fråga.. Bästa är nog att jag är kreativt lagd.
Sämsta är nog att jag lätt blir stressad.

4.Berätta tre saker om dig som vi inte visste!
Jag tror nog inte folk vet så mycket om mig som person.
För mig känns det skönt om det kan vara så och musiken får fullt fokus.
Ett exempel är mitt namn.. Jag får ofta frågan vad jag heter.
Då brukar jag för det mesta inte svara.. inte för att det är hemligt utan mer för att det känns onödigt att sprida ut.
De som vet vad jag heter gör det av en anledning liksom.
Många av mina texter är så pass personliga att man känner att man blottat hela sin tillvaro genom att släppa låtarna..Det blir en balansgång mellan att behålla sin integritet och bjuda på sig själv.
Något annat som många inte vet är att jag inte lever på musiken utan knegar i veckorna precis som de flesta andra.
En annan vanlig missuppfattning är också att Ras Cricket är en grupp men det är fel. Ras Cricket är bara jag.
En del har även undrat om låten "Skin" handlar om en tjej eller något annat. Faktum är att jag skrev låten till min flickvän när vi bodde i olika städer.
Jag satt ensam i en vagn på tåget mot Stockholm och skrev den. Det är roligt att så många tycker om den, och den betyder mycket för mig.



5.Hur kommer det sig att du börja med musiken, och varför vart det just den typen av musik?
Jag började med hiphop och rap. Jag var sjukt fascinerad av hela hiphopkulturen som yngre, musiken och graffiti i synnerhet.
En barndomsvän introducerade mig för reggaemusiken och jag fastnade ganska direkt för modern roots och dancehall.
Jag tyckte att reggaen kändes genuin på det sätt som hiphopen hade känts när jag först kom i kontakt med den.
Allteftersom intresset för reggaemusiken växte, intresserade jag mig mer för texterna och budskapet, där jag på en gång kände mig hemma.
När jag sen fick möjlighet att spela in egna reggaelåtar och responsen var bra så var jag fast helt enkelt.
Jag har sedan dess inte velat byta genre utan drivits av att utvecklas och bli bättre.

6.När började din karriär att starta?
Det tog fart i samband med att låtar som Oh Jah, Polisen Dom, Polisen Slår, Eye Red och Skin släpptes på nätet.
Först la vi ut dem gratis på communityt skawars.nu och sen spreds de via youtube och olika hemsidor.
Jag medverkade i skawars riddimtävlingar där man skulle spela in en egen version på en rytm och sen låta användarna rösta på bästa versionen.
Jag vann den två gånger och fick därigenom uppmärksamhet på reggaescenen. Sen började spelningarna rulla in.
Mestadels spelade vi ute i landet och sällan i Stockholm.
På den tiden uppträdde jag oftast tillsammans med Diegojah. Detta var väl runt fem år sen nu.

7.Kommer du släppa någon ny skiva?
Yes det kommer jag att göra men kan inte svara på när.
Det har varit på gång i två år men tiden räcker inte riktigt till.
Jag har i nuläget ett halvt album klart och hoppas kunna slutföra det under vintern.
Jag och Tommy Almighty har massor med grejer på gång också.
Vad det mynnar ut i får vi se, men bra blir det iaf!

8.Hur kom du fram till artistnamnet Ras Cricket?
I tidiga tonåren pysslade jag en hel del med graffiti och kallade mig då Syrsa och det engelska ordet för syrsa som är just cricket.
När jag senare började med rap och hiphop kallade jag mig Mc Cricket.
Namnet Cricket har alltså hängt med mig sen tidigt nittiotal, och när reggae kom in i bilden så var det Diegojah som började kalla mig Ras Cricket.
Ras refererar till Rasta, så det kändes naturligt att det blev Ras Cricket.
Jag kan även passa på att berätta att det i nuläget och sedan en tid tillbaka råder ett bråk om just artistnamnet Ras Cricket.
Det finns en kille i USA som även han går, och under lång tid gått, under namnet Ras Cricket. Detta blev jag informerad om under 2006 då en användare på skawars.nu berättade det för mig i ett av forumets trådar.
I samband med det kontaktade jag denne andre Ras Cricket via Myspace för att berätta att jag fanns, men också för att få hans reaktion och synpunkt på att vi delade artistnamn.
Svaret blev kort och han uppmanade mig att byta namn. Eftersom jag ändå använt mig av namnet Cricket lika länge som han var jag inte villig att ge upp namnet just när min karriär satt fart.
Tiden gick, och mer än 3 år efter vår första kontakt fick jag ett mail med diverse hot och lögner, bland annat att jag skulle ha stulit hans artistnamn för att bygga min karriär på hans arbete.
Detta är ett löjligt påstående eftersom jag aldrig hört talas om honom  innan 2006. Mina försök att resonera med honom i otaliga mail har misslyckats totalt, då han fortsatt hävdar att jag medvetet försökt stjäla hans karriär och ta cred för hans arbete.
Tyvärr har detta tagit ännu en tråkig vändning när han nu bedriver nån form av hatkampanj mot mig.
Det går ut på att han mailar till folk jag samarbetar eller har sammarbetat med och varnar dem från att jobba med mig.
Han hävdar att då jag är en lögnare och tjuv. Han får även hjälp av någon/några i Sverige, som tyvärr är för fega för att träda fram med sin person.
Det känns viktigt att berätta om detta, och jag hoppas de som stöter på denne andre Ras Cricket inser att det finns mer än en version av historien  och förhoppningsvis kontaktar mig med eventuella frågor eller synpunkter.

Vill passa på att bigga upp Jeppa på Svensk Reggae på FB och alla andra eldsjälar inom svensk reggae.

Ras Cricket - Skin
http://www.youtube.com/watch?v=L9Ckh47pmXQ

Ett stort TACK till Ras Cricket som ville ställa upp på en intervju.
Bless!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0