Svensk Reggae

SVENSK REGGAE SOM BRYTER NY MARK

Million Stylez landade med sitt genombrott 2006 som en ishacka i bilden av skandinavisk genrelokal folkhemsreggae. Hans digitala och snabba, men samtidigt råreligiösa produktioner förvirrade. Var svensk reggae inte längre en förlängning av proggen?

Sedan dess har scenen i fråga både växt och medialiserats, och, viktigare, då och då dyker ishackan upp igen för att bryta ny mark. Som nu.

Årets sommar börjar med en svensk rytm byggd på något så efterlängtat och ovanligt som mjuk 90-talsr’n’b.

Nykläckta producenten Youthman är från början en dj från Örebro men han driver också duon Sanjin & Youthman vars dancehall är influerad av folkmusik från Balkan. Modigt nog följer hans första produktion för internationella artister inte alls någon av två rådande rytmtrender: pianobaserad Island Pop och karg brittisk dansmusik.

Med ”The Sexy Magic Riddim” (nej, jag har inte heller några kommentarer på namnet) väcker han istället liv i ett bilradioknastrigt sound och får medelålders sångerskan Pam Hall att sjunga in en låt på den som om 1995 aldrig lämnat almanackorna.

Producerat av samme Youthman, men med helt andra knapptryck i datorns musikprogram, är Joey Fevers ”Good & Simple EP”. Med lika delar barnramsor och noggrant avtentad reggaehistoria matchar Fever sin nya producent i ljus, fjäderlätt klubbmusik som rinner genom vårnätter lika självklart som Corona.

”Resonance” är namnet på ett förbisett svenskt popalbum. Det släpptes egentligen samtidigt med Leafnuts skiva ”Esoteric” tidigare i våras, men skilde ut sig från tvillingreleasen genom att i flera spår bestå av ren soul. Bara en nätt bakgrund av europeisk reggae står kvar och ringar in.

Mannen bakom heter Desmond Foster och har de senaste åren haft inkomst från snacksreklamen ”Fredagsmys” där Foster wailar sig genom verser som ”det finns en dag då man kan andas ut, since I moved here all I do is mys and mys”. I ”Tiggle Me This” använder han hypnotiserande trummor snarare än chips för att komma i stämning och i ”Miracle” är han bara en sångare, helt utan genrehämningar.

Fortsatt kan vi se fram emot en sommar med skivsläpp från Stockholm Highgrades, singlar från producenten Adde Instrumentals ur samma gäng och längre fram hoppas jag på de i sammanhanget udda dubstepfåglarna Fritjof & Pikanen. Ett projekt som jag blir gladare än någon om det räknas in i den reggaescen som bara mår bra av att befrias från sin egen subkultur.

Kopierat från: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/musik/skivrecensioner/svensk-reggae-som-bryter-ny-mark

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0