Slapp dag

Idag har det varit en lugn och avslappnad dag.
När jag var på jobbet blev min migrän värre än vanligt. På tåget på väg hem började jag kallsvättas, må illa och blev yr. Hela tiden kändes det som om att jag skulle spy, men klarade mig hem iaf.
När jag kom hem slängde jag av mig alla kläderna och sprang in på toaletten och spydde flera gånger.
Efter sista gången la jag mig ner på golvet för att jag var helt slut och lyckades somna.
Så imorse väckte micke mig vid halv nio tiden och frågade varför jag låg i badrummet.
 
Ikväll tänker jag bara vara här hemma och vila. Dock lite tråkigt men vill inte att migränen ska bli värre.
Om en liten stund ska vi ner i garaget och röja lite.
Ska hjälpa till så mkt jag kan iaf.
Imorgon blir det jobb igen från 14-20.
 
Vad är migrän?
Migrän är en kronisk huvudvärkssjukdom som kännetecknas av mycket smärtsam pulserande huvudvärk som förvärras av ansträngning. Vanligt är att värken upplevs sitta i ena halvan av huvudet och ibland vandrandes från ena sidan till den andra. Värken kommer i anfall som kan vara i allt från en halvtimme upp till fyra dygn. Frekvensen av dessa anfall kan vara från enstaka gånger per år till flera gånger i veckan. Många med migrän upplever en förhöjd känslighet mot ljus och ljud. Det är inte ovanligt att man under ett anfall vill ligga ostörd i ett mörkt rum.
 
Utlösande faktorer!
  • Stress. Ofta kommer anfallen efter det att man får tillfälle att slappna av efter en stressig period. Många klarar sig till exempel från anfall under arbetsveckan men drabbas till helgen.
  • Hormonförändringar. Det är vanligt att kvinnor får migrän vid mens och ägglossning. Många kvinnors migrän förbättras oftast under och efter graviditet medan andra får ökade besvär efter förlossning.
  • Lågt blodsocker.
  • Väderomslag[3]
  • Starkt solljus.
  • Sömnbrist.
  • Vissa läkemedel.
  • Tobak.
  • Choklad.
  • Oregelbundna mat- och sovvanor
  • Rött vin
  • Citrusfrukter
  • Starka ostar
  • Starka dofter/ljud

Flertalet personer med migrän kan ange en eller flera faktorer som de uppfattar utlöser deras migränanfall. Dessa faktorer varierar mycket från person till person, men vissa är vanligare än andra:

 
 
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0